This contribution aims to highlight the need to train teachers in the cultural consciousness necessary to understand their own profile and role in the current historical framework. In this sense, it will articulate the hypothesis of a reflective and critical training model, which assumes as a particular task the development of the ability to interpret the challenges of everyday life critically and pedagogically, in view of the elaboration of a new vision and operational hypotheses inspired by it. It will therefore focus on the second level reflective dimension, critically and problematically addressing the concepts implicit in action. Some directions will be developed, which are the result of the best experience of teacher training in Italy: - the integrated nature of the theoretical and practical dimensions; - the link between initial and in-service training; - the synergy between school and society, the expression and exercise of the political dimension of teaching and training. This model assigns a strategic role to general and social pedagogy. Il presente contributo intende evidenziare la necessità della formazione degli insegnanti alla consapevolezza culturale indispensabile ad interpretare il proprio profilo e ruolo nella cornice storica attuale. In tal senso articolerà l’ipotesi di un modello di formazione riflessivo e critico, il quale assume come compito peculiare lo sviluppo della capacità di interpretare criticamente e pedagogicamente le sfide del quotidiano, in vista dell’elaborazione di una visione nuova e di ipotesi operative ad essa ispirate. Focalizzerà, quindi, la dimensione riflessiva di secondo livello, rivolta criticamente e problematicamente alle concezioni implicite nell’agire. Ne svilupperà alcune direzioni, frutto della migliore esperienza della formazione dei docenti in Italia: - il carattere integrato delle dimensioni teorica e pratica; - il raccordo tra formazione iniziale e in servizio; - la sinergia tra scuola e società, espressione ed esercizio della dimensione politica dell’insegnamento e della formazione. Tale modello assegna alla pedagogia generale e sociale un ruolo strategico.
Formare insegnanti riflessivi e critici Training reflective and critical teachers
Maria-Chiara Michelini
2022
Abstract
This contribution aims to highlight the need to train teachers in the cultural consciousness necessary to understand their own profile and role in the current historical framework. In this sense, it will articulate the hypothesis of a reflective and critical training model, which assumes as a particular task the development of the ability to interpret the challenges of everyday life critically and pedagogically, in view of the elaboration of a new vision and operational hypotheses inspired by it. It will therefore focus on the second level reflective dimension, critically and problematically addressing the concepts implicit in action. Some directions will be developed, which are the result of the best experience of teacher training in Italy: - the integrated nature of the theoretical and practical dimensions; - the link between initial and in-service training; - the synergy between school and society, the expression and exercise of the political dimension of teaching and training. This model assigns a strategic role to general and social pedagogy. Il presente contributo intende evidenziare la necessità della formazione degli insegnanti alla consapevolezza culturale indispensabile ad interpretare il proprio profilo e ruolo nella cornice storica attuale. In tal senso articolerà l’ipotesi di un modello di formazione riflessivo e critico, il quale assume come compito peculiare lo sviluppo della capacità di interpretare criticamente e pedagogicamente le sfide del quotidiano, in vista dell’elaborazione di una visione nuova e di ipotesi operative ad essa ispirate. Focalizzerà, quindi, la dimensione riflessiva di secondo livello, rivolta criticamente e problematicamente alle concezioni implicite nell’agire. Ne svilupperà alcune direzioni, frutto della migliore esperienza della formazione dei docenti in Italia: - il carattere integrato delle dimensioni teorica e pratica; - il raccordo tra formazione iniziale e in servizio; - la sinergia tra scuola e società, espressione ed esercizio della dimensione politica dell’insegnamento e della formazione. Tale modello assegna alla pedagogia generale e sociale un ruolo strategico.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.