This thesis aims at investigating and comparing the contribution of specific national histories to the unfolding and characteristics of the social movements that emerged in the late 1960s and early 1970s in Great Britain and Italy, attempting to identify the degree to which the customs, cultural traditions and historical experience of an individual country had an influence on the protest political movements of that period. The context is that represented by the end of that period (about a quarter of a century) following the end of the Second World War and better known as the 'golden age' of capitalism or 'the glorious thirties'. The thesis is divided into three parts, in which the various types of movements that developed in the period between the end of the 1960s and the beginning of the 1970s are generally addressed. The first part deals with the student movement and the comparison between the national experiences of Italy and the United Kingdom goes through the political-organisational characteristics of the traditional student associationism and the new student movement, the extent and depth of that cycle of struggles, as well as its strategies, its main themes and objectives, and finally its relations with the workers' struggles. The second part deals with the workers' movement and the comparison is developed as much around objective elements (from the social composition of the labour force, to the models of industrial relations and trade union organisations, to the levels and characteristics of trade union membership) as on subjective ones (bargaining between permanent conflictuality and forms of direct democracy, the repertoires of struggle and types of strike, relations with communist parties and with the new left and, finally, relations with violence and the phenomenon of armed struggle and terrorism). The third part deals with the other main social movements of the late 1960s and early 1970s, namely the immigration and anti-racist movements, the feminism of the so-called second wave and the urban struggle movements. In addition to the characteristics, similarities and differences between the two national experiences, the comparison focuses on the different degrees of separation and convergence that these movements had with respect to the trade union movement and the student movement.

Questa tesi intende indagare e comparare il contributo delle specifiche storie nazionali al dispiegarsi e alle caratteristiche dei movimenti sociali affermatisi fra la fine degli anni Sessanta e l’inizio dei Settanta del Novecento in Gran Bretagna e in Italia, cercando di individuare il grado di influenza che le consuetudini, le tradizioni culturali e l’esperienza storica di un singolo Paese hanno avuto sui movimenti politici contestatari di quel periodo. Il contesto è quello rappresentato dalla fine di quel periodo (circa un quarto di secolo) seguito alla fine della Seconda guerra mondiale e meglio conosciuto come «l’età dell’oro» del capitalismo o «i trenta gloriosi». La tesi è divisa in tre parti, nelle quali in linea generale sono affrontate le varie tipologie dei movimenti che si svilupparono nel periodo fra la fine degli anni Sessanta e l’inizio dei Settanta. La prima parte si occupa del movimento studentesco e la comparazione fra le esperienze nazionali di Italia e Regno Unito attraversa le caratteristiche politiche-organizzative dell’associazionismo studentesco tradizionale e del nuovo movimento studentesco, l’estensione e la profondità di quel ciclo di lotte, così come le sue strategie, i suoi temi e obiettivi principali, e infine i rapporti con le lotte operaie. La seconda parte tratta del movimento operaio e il confronto si sviluppa tanto intorno ad elementi oggettivi (dalla composizione sociale della forza-lavoro, ai modelli delle relazioni industriali e delle organizzazioni sindacali, fino ai livelli e alle caratteristiche delle adesioni ai sindacati), quanto a quelli soggettivi (la contrattazione fra conflittualità permanente e forme di democrazia diretta, i repertori di lotta e le tipologie di sciopero, i rapporti coi partiti comunisti e con la nuova sinistra e quelli, infine, con la violenza e col fenomeno della lotta armata e del terrorismo). La terza parte affronta gli altri principali movimenti sociali di fine anni Sessanta e inizio Settanta, segnatamente quello legato all’immigrazione ed antirazzista, il femminismo della cosiddetta seconda ondata e i movimenti di lotta urbani. La comparazione, oltre che sulle caratteristiche, le analogie e le differenze fra le due esperienze nazionali, verte sui differenti gradi di separazione e di convergenza che questi movimenti ebbero rispetto al movimento sindacale ed a quello studentesco. Per rendere conto della complessità della storia dei movimenti sociali della fine dell’«età dell’oro» in Gran Bretagna ed in Italia, una sezione delle varie parti sarà dedicata all'analisi e alla restituzione del contesto in cui si svilupparono quelle lotte, visto sia nella sua dimensione internazionale, sia in quelle distinte a livello nazionale, territoriale, settoriale e culturale. Inoltre, come già scritto, attraverso la disamina delle elaborazioni teoriche e dei repertori d’azione dei singoli segmenti nazionali dei movimenti sociali dell’epoca, vengono affrontate le affinità e le divergenze fra gli stessi sui principali temi, contenuti e obiettivi delle mobilitazioni, anche dal punto di vista delle strategie comunicative e dei piani culturali e linguistici.

MOVIMENTI E LOTTE SOCIALI IN GRAN BRETAGNA E IN ITALIA ALLA FINE DELL'«ETÀ DELL'ORO»: UNO STUDIO COMPARATO

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2024

Abstract

This thesis aims at investigating and comparing the contribution of specific national histories to the unfolding and characteristics of the social movements that emerged in the late 1960s and early 1970s in Great Britain and Italy, attempting to identify the degree to which the customs, cultural traditions and historical experience of an individual country had an influence on the protest political movements of that period. The context is that represented by the end of that period (about a quarter of a century) following the end of the Second World War and better known as the 'golden age' of capitalism or 'the glorious thirties'. The thesis is divided into three parts, in which the various types of movements that developed in the period between the end of the 1960s and the beginning of the 1970s are generally addressed. The first part deals with the student movement and the comparison between the national experiences of Italy and the United Kingdom goes through the political-organisational characteristics of the traditional student associationism and the new student movement, the extent and depth of that cycle of struggles, as well as its strategies, its main themes and objectives, and finally its relations with the workers' struggles. The second part deals with the workers' movement and the comparison is developed as much around objective elements (from the social composition of the labour force, to the models of industrial relations and trade union organisations, to the levels and characteristics of trade union membership) as on subjective ones (bargaining between permanent conflictuality and forms of direct democracy, the repertoires of struggle and types of strike, relations with communist parties and with the new left and, finally, relations with violence and the phenomenon of armed struggle and terrorism). The third part deals with the other main social movements of the late 1960s and early 1970s, namely the immigration and anti-racist movements, the feminism of the so-called second wave and the urban struggle movements. In addition to the characteristics, similarities and differences between the two national experiences, the comparison focuses on the different degrees of separation and convergence that these movements had with respect to the trade union movement and the student movement.
4-ott-2024
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